onsdag 2 mars 2016

Hamburgare och mediafasta

I helgen var ju ju mestadels soffliggandes och dunderförkyld men i söndags när jag hade piggat på mig litegrann så åkte jag ut till Roxnäs udde här i Falun där jag mötte upp M. och hans kompisar som var ute och åkte cross på isen.
Det var ju en superfin dag och vi grillade hamburgare till lunch ( = M. grillade, jag snorade och åt).
Finns det nåt godare än att äta mat som man fixat ute? Spelar liksom ingen roll vad det är man äter egentligen, bara själva friluftsgrejen gör ju att smaklökarna går banananas och tycker att allt är det godaste man ätit typ.

Sen tog jag en kort promenad på isen innan jag återvända hem till soffläget / sofflägret igen. Skönt var det iallafall att komma ut från sjukstugan några timmar och lapa sol och D-vitamin istället.






Några kompisar till M. håller på med sånt här, vad det nu heter; paragliding? Paramotor? Segelflyg?
Hursom, det ser i alla fall coolt OCH läskigt ut enligt mig.




Det är ju fastetiden, som jag nämnde lite i det här inlägget och i min kyrkan, Centrumkyrkan Falun, så uppmanas/utmanas vi medlemmar att ha mediafasta någon gång under den här fasteperioden (som alltså håller på till påsk). Det kan vara en dag, en dag i veckan, eller flera dagar där man väljer att avstå från all media för att istället lägga sitt fokus på att söka Gud. 

Det kan väl vara en god idé då jag verkligen tror att all media, både nyheter, reklam och så vidare men kanske framförallt alla sociala medier såsom Facebook, Instagram, Youtube och olika bloggar tar så mycket mer tid från och fokus från oss än vad vi faktiskt tänker och förstår själva.
En läskig påminnelse om detta blev för mig att när jag bestämde mig för att ta en sådan här dag så tänkte jag: men usch vad tråkigt, vad ska jag göra då istället? 


Så: idag är min mediafastadag, vi får se om det blir min enda eller om jag kommer göra det någon mer dag innan påsk. (Och då kanske det rimmar lite illa att jag sitter här och bloggar men hade tänkt posta det här inlägget igår kväll men det blev så nedrans sent så jag fick lov att gå till sängs så då skriver jag det nu istället.) Men förutom detta blir det inget Facebook, inget bloggläsande, inget kollande på Instagram idag, och inget lyssnande på musik. Ska bli lite spännande och skönt att 'slippa' lägga tiden på det för en gångs skull och se vad jag gör med mina tankar istället. Förhoppningsvis kan jag, som tanken var, rikta dem mot Gud istället.

Hoppas ni får en bra onsdag!
Kärlek! /ia

Inga kommentarer: