måndag 23 januari 2017

Rörelseglädje

Har den senaste veckan/veckorna rört mig rätt mycket i vardagen och framförallt har det varit rätt bra variation på det jag gjort, och det tror jag är den allra bästa träningen man kan göra för kroppen (och för hjärnan med för den delen - så att inte träningspassen går på ren slentrian). Och så har jag varit ute mycket och det tror jag också verkligen är något som kroppen och knoppen blir glad av - och så har jag rört på mig tillsammans med andra (och själv - skönt att rensa hjärnan på det sättet)

Har, tack vare Micke, tagit upp något jag inte gjort på säkert tio år: åka skridskor. Så nu har vinterrepertoaren utökas från endast snowboardåkning till att även innehålla skridskor och så längdskidor också då.
Tre kvällar förra veckan så var jag och några av Mickes kompisar och lirade lite bandy/hockey, mest på skoj bara men superkul att göra något nytt - och liksom det som är min poäng att jag tror det bästa man kan göra för sin kroppsliga träningsutveckling är att göra något ovant så att kroppen får en liten chock av 'jaha, det här var något nytt'. 

Och sen igår eftermiddag var suget så stort att komma ut i ljuset lite och röra på mig, efter att ha jobbat natt tre nätter och bara sovit mig igenom dagsljuset - mörkt när man somnar och mörkt igen när man kliver upp - så då vallade jag längdskidorna lite snabbt och drog upp på sjön Vällan här i Falun. Åkte två varv på sjön, var så himla härligt att bara få vara ute, staka sig svettig, flåsa lite och få solljuset i ansiktet. Så himla många fina små söta sommarstugor runt om Vällan - så för mig som älskar att kolla på gulliga hus var det ju perfekt :) Älskar att åka längdskidor också.

Har blandat uteträningen med lite gym - där jag bland annat slog den, för mig magiska gränsen, att orka ta min egen kroppsvikt + lite till i marklyft. Tjjihooo! Kanske inte ett så stort steg för mänskligheten men ett stort steg för mig :o
Har löptränat lite också för att få upp den där flås-kapaciteten - måste verkligen försöka få bättre kondition, det är inte min största tillgång precis.




Det här är inte meningen att vara ett långt skryt-inlägg om min träning, även om det kan verka så. Jag vill bara inspirera och uppmuntra till rörelseglädje, att träna, leka, röra på sig, använda kroppen, för man mår så sjukt mycket bättre då. Jag är själv inne i en period då jag grubblar och oroar mig ganska mycket, och då gör det underverk för hjärnkapaciteten att få svettas ut lite oro och tankar. All den här varierade träningen gör också att jag känner mig stark, både mentalt och fysiskt. Som att jag är kapabel till mycket och känslan att min kropp gillar det här och byggs upp gör också att min kropps-självförtroende byggs upp i samma takt som kroppskontrollen. Är SÅ tacksam till kroppen och Gud som skapat den att den är så kapabel till allt detta; bära mig, springa, hoppa, åka, leka, bära, jobba, tänka, älska och tycka om.

Använd kroppen och jag lovar att du fylls med en helt annorlunda, behaglig trötthet än den där andra såsigheten som man får av att bara ligga still i soffan. Passa på att utnyttja de timmar dagsljus som finns. Rör på dig tillsammans med vänner. Nu låter jag säkert präktig och jo jag vet att det inte alltid är så lätt som det låter - och jo man måste självklart ha rätt att vila och ligga i soffan också, men en stark kropp leder till en stärkt själ- jag lovar!


Kärlek! /ia

Inga kommentarer: