lördag 21 januari 2017

En bakåtsträvare?

Det här med att det är januari, att det är nytt år och att julen, december och adventstiden är slut gillas ju inte riktigt av mig till 100%. Jag har lite lätt separationsångest från jul-myset skulle man kunna säga.

Är definitivt inte i samma mood som de som slänger ut julgranen i mellandagarna och ropar om tulpaner och vår dagen efter nyår. Men men, smaken är väl som baken och jag accepterar att alla tänker och känner lite olika kring olika högtider och årstider, även om jag ibland kan tycka att det är lite skevt att vi liksom börjar prata om jul i oktober men slänger ut julen några timmar efter julafton, vi börjar äta semlor i januari så vi har tröttnat på dem till den riktiga fettisdagen och vi ska liksom alltid vara lite före tiden istället för att njuta av det man är inne i just nu. Samtidigt förstår jag om man är en vår- och sommarälskare att man gärna börjar leta tidiga vårtecken såhär i januari också.

Själv hoppas jag däremot att vintern blir lång och rejäl, hallå - den har ju knappt börjat ännu! -  och det jag drömmer om och längtar efter mest just nu är en riktigt redig snöstorm så att det vräker ner massor med snö som kan få ligga kvar länge utan att smälta bort.

Här hemma har julsakerna knappt städats ur. Granriset som barrade som sjutton fick ju åka såklart men annars så har jag stjärnorna kvar och de röda kuddarna i soffan. Tycker det är mysigt.
Dock en liten vårkompromiss: årets första tulpaner (som jag dock inte köpte själv utan fick av Josefin i hennes flyttstäd - tack, så himla fina!) är placerade på köksbordet och sprider lite härlig stämning - dock sida vid sida med en kvarvarande julstjärna samt att tulpanerna är placerade i en vas med lite röd-julig touch, haha, fööör mycket vårstämning får det inte bli i mitt kök ännu minsann!

Man märker ju också att det börjar bli lite ljusare dagar, ig¨r när jag vaknat efter nattjobb och kom ut på en promenad vid 16-tiden så var det fortfarande ganska ljust ute, och det märkts att det förändrats från för några veckor sedan då det alltid var becksvart när man slutade vid 15:30 tiden. Vet inte vad jag ska tycka om detta riktigt... det är väl skönt att det är ljust men samtidigt skaver det ännu lite till i mig att den där allra-mysigaste-tiden-på-året-tiden (december alltså) kommer längre och längre bort. Aja, det är väl bara att börja längta till advent 2017 då :)






Kärlek! /ia

Inga kommentarer: