lördag 28 januari 2017

Årssammanfattning av 2016

Ja då så kommer äntligen den där årssammanfattningen, av året 2016 då alltså, som jag lovat och som man kanske brukar publicera slutet av december eller början av januari sådär...hehe. Började med den i tid men den där sista finslipningen uteblev tills ikväll.  
Listan är lånad från Underbaraclaras.se

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gjorde du något 2016 som du aldrig gjort förut? Kanske inte gjorde men däremot blev. Blev under 2016 erbjuden att köpa ett hus/en gård, har aldrig hänt förut, hehe. OCH: Besteg ju Kebnekaise i somras, det har jag inte gjort förut.
Genomdrev du någon stor förändring? Nä, men är faktiskt väldigt sugen på det nu. Något, vad som helst. Byta jobb? Flytta? Någon oväntad resa? Bli en riktig familj? 
Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Ja, några vänner/bekanta så men ingen jättenära. Vad jag minns? Hu, vad hemskt om jag glömmer någon nu. Däremot tycker jag alla vänner bekanta man ser på Instagram nu är gravida eller nyblivna föräldrar. Några väldigt nära ska dock bli föräldrar nästa år, så det är jätte förväntansfullt!
Vilket datum från år 2016 kommer du alltid att minnas? Både den 28 maj och den 18 juni var jag och Micke på bröllop, först var det en kollega till M. som gifte sig i Djurås och sedan min vän Olivia, så då var vi ner till Eksjö i SMåland (och passade på atthälsa på Mickes bror + familj i Linköpin). Vi hade aldrig varit på bröllop tillsammans tidigare jag och M, och det är ju verkligen något så stort, fint och kärleksfullt att få dela vänners stora kärleksdag. Även den 18 september, Mickes födelsedag, minns jag. Vi hade inget jättestort firande eller så men jag minns ändå dagen, både för oväntade konstiga händelser men också för att det var en fin, kärleksfull dag.
24 och 25 december kommer jag också minnas, det var fina dagar och första gången jag och M. firade jul tillsammans, och träffade båda våra familjer, det var fint. 
Dog någon som stod dig nära? Nej? Tacksam varje år det händer, hur kan man ha sådan välsignelse och tur på den här fronten? Begravningar är inget som hänt ofta hittills i mitt liv och det är jag så glad för. 
Vilka länder besökte du? Norge. Lofoten var magiskt! Hemsedal var magiskt! Trysil himla bra också. "Besökte" ju Sverige också, det vill säga semestrade i Sverige och upptäckte nya delar av det, bland annat har jag ju aldrig varit så långt norrut förut som det här året när vi var upp till Abisko-Kebnekaise området. Så magiskt vackert! Rekommenderar verkligen att åka upp dit. 
Bästa köpet? Racercykel? Sköna jeans ? Klänning att ha på bröllop, 2 st bomberjackor jag tycker om.....
Men alla presenter, gåvor, julklappar och så måste ju vara bästa köpet, är ju så kul att ge bort grejer när man får se glädje i mottagarens ögon. 
Gjorde någonting dig riktigt glad? Mina syskonbarn, att busa med dem. Att mysa och pussas med M. Endorfonkickarna från alla träningspass. Mitt jobb och mina kollegor gör mig (oftast, haha) glad.
Saknar du något under år 2016 som du vill ha år 2017? En ring på mitt vänstra ringfinger? Hehe. En långresa till något varmt land, vill ha mer sol och bad detta år. Vill ha beslutsamhet och kanske lite nya utmaningar, känna att jag vågar.
Vad önskar du att du gjort mer? Varit glad och tacksam för allt bra jag har. Engagerat mig mer i de som har det svårt. Bloggat lite mer och tränat på mitt skrivande kanske, istället för slösurf och annat tidsslöseri.
Vad önskar du att du gjort mindre? Grubblat och sånt. Som vanligt. Blivit ledsen och upprörd när jag egentligen bara är hungrig, hehe (termen 'hangry' (kombination av hungry och angry) stämmer ju bra in på mig.)
Favoritprogram på TV? Fröken Frimans krig, Gåsmamman (har vi börjat sett nu som 'jullovsserie', nästan lite för läskig att kunna se själv men med M. som sällskap går det bra). Sett en hel del filmer som varit bra men kommer inte på någon speciell just nu.
Bästa boken du läste i år? Läste en serie på tre böcker som jag tyckte var bra, av författaren Anne B Ragdes och kallas för Neshov-trilogin (Berlinerpopplarna, Eremitkräftorna och Vila på gröna ängar) Lite familjedrama, lite norsk landsbygd och så vidare.

Största musikaliska upptäckten? Absolut inte någon ny musikalisk upptäckt men att vara på Kent live var ju absolut årets musikhändelse (gick i Gävle 19:e november). Deras nya skiva är riktigt bra plus att jag upptäckt en del gamla godingar jag inte lyssnat på förut. Sorgligt att de inte finns som band mer nu...
Vad var din största framgång på jobbet 2016? Framgång vet jag inte riktigt? Men största  utveckling var kanske inskolningen på mottagningen så att jag numera kan jobba både på avdelningen och mattagningen. 
Största framgång på det privata planet? Färre 'bråk/kriser' med framförallt M, men tror inte jag bråkat med någon annan heller som t.ex. mina föräldrar, syster eller så, och det är ju en fin framgång. Ett ganska intrig-fritt år faktiskt.

Största misstaget? Att jag inte spontant kommer på något stort misstag här innebär väl kanske att jag gör för lite chansningar i mitt liv och lever för tryggt och bekvämt?
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Gladare, mestadels tror jag. En hel del grubblerier såklart, som vanligt, det är ju sådan jag är, men många glada stunder med M, på jobbet, med familjen, med vänner etcetera. Så tacksam för det. 
Vad spenderade du mest pengar på? Racercykel? Måste varit den. Cyklade visserligen en del i somras men ser det också som en långsiktig investering - om jag tar väl hand om den (vilket jag tyvärr kan vara lite dålig på att göra - latmasken!) så hoppas jag kunna använda den som färdmedel i många år framöver. 
Något du önskade dig och fick? En blombukett från Micke på min födelsedag (och ett pulsband!) Tack älskling :) Naturupplevelser, vandra, Norge
Något du önskade dig och inte fick? Frimodighet. Berätta mer för människor om min tro, inspirera andra och sånt. 
En resa till Sri Lanka (eller annat varmt land)
Vad gjorde du på din födelsedag 2016? Jobbade. Bjöd på kaka på jobbet. Firade lugnt med M, promenad, bowling och mat på Blackstone.
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Mindre grubbbleri och mer ro och frid i hjärtat.
Vad fick dig att må bra?  Att vara med syskonbarn, vara med Micke och hitta på grejer, umgås med vänner, att vara ensam hemma i lugn och ro och pyssla och dona. :)

Vem saknade du? Ibland tror jag att jag saknade att umgås med Gud? Inte för att han inte finns där jämt utan mer för att jag lätt blir distraherad och lever mitt liv nästan som att han inte skulle finnas. 
De bästa nya människorna du träffade? Nya superbra kollegor, Emelie, Åsa, Carolina, Linda för att nämra några av de nya stjärnorna på 45:an :D 
Mest stolt över? Vet inte riktigt.... Att jag sprang blodomloppet på 55 min? Haha. Eller att jag förbättrad mig på snowboard. Alla träningspass jag genomförde. Att jag varit så stabil och *pålitlig* på jobbet. 
Högsta önskan just nu? Att jag skulle kunna dela min tro med Micke på ett bättre och öppnare sätt, att den tror och livsstilen var något vi hade gemensamt. 
Vad tänker du göra annorlunda nästa år? Försöka vara mindre ledsen över smågrejer och tackla bekymmer lite lättsammare, inse att sådant tillhör livet men att jag ändå är så OERHÖRT PRIVILEGIERAD.


 De här bilderna tycker jag kan få symbolisera mitt 2016. En av de allra finaste kvällarna!


























Kul om ni orkade läsa även om jag är nästan en månad sen :)
Kärlek! /ia

Inga kommentarer: