fredag 26 februari 2016

Rom 12:9-21 och sjukstuga

En text från Bibeln ur Romarbrevet 12, ur en liten enklare och friare översättning:

Älska av hjärtat; låtsas inte. Fly för livet från det onda, kämpa för livet för det goda. Var vänner som älskar varandra; öva på att spela andrafiolen.
Bränn inte ut er; håll lågan brinnande. Var Mästarens påpassliga tjänare, muntra och förväntansfulla. Ge inte upp när det blir tufft; be desto mer. Hjälp kristna i nöd; hitta alltid nya sätt av visa gästfrihet. 
Välsigna era fiender, och dela inte ut några förbannelser i smyg. Skratta med era vänner när de är glada och gråt med dem när de är ledsna. Var hyggliga mot varandra; sätt inte näsan i vädret. Bekanta er med folk som inte är något; var inte den som ska vara finare än andra.
Ge inte igen; se det vackra i varje människa. Var sams med alla, om ni kan. Älta inga oförrätter, det är inte er sak. "Det är jag som dömer", säger Gud. "Det är min sak."
Skriften säger att om en ovän är hungrig så ska vi bjuda honom på mat, och om han är törstig ska vi ge honom något att dricka. Din vänlighet besegrar honom med godhet. Låt inte ondskan få övertaget över dig; se till att få övertaget över ondskan genom att göra gott. 

Och här är den 'vanliga' översättningen.

9Er kärlek skall vara uppriktig. Avsky det onda, håll fast vid det goda. 10Visa varandra tillgivenhet och broderlig kärlek, överträffa varandra i ömsesidig aktning. 11Slappna inte i er iver, håll er brinnande i anden. Tjäna Herren. 12Gläd er i hoppet, var uthålliga i lidandet och ihärdiga i bönen. 13Hjälp Guds heliga med vad de behöver, vinnlägg er om gästfrihet. 14Välsigna dem som förföljer er, välsigna dem och förbanna dem inte. 15Gläd er med dem som gläder sig och gråt med dem som gråter. 16Bemöt alla lika och håll er inte för goda att umgås med dem som är ringa. Var inte självkloka. 17Löna inte ont med ont. Tänk på vad som är riktigt för alla människor. 18Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och kommer an på er. 19Ta inte rätten i egna händer, mina kära, utan låt Guds vrede ha sin gång, ty det står skrivet: Min är hämnden, jag skall utkräva den, säger Herren. 20Men är din fiende hungrig, ge honom att äta; är han törstig, ge honom att dricka. Då samlar du glödande kol på hans huvud21Låt dig inte besegras av det onda, utan besegra det onda med det goda.


Stora, viktiga, fina och, enligt mig, sanna ord som jag tror skulle kunna göra underverk på vårat lilla jordklot. 



Jag hade tagit semester i helgen och var ledig tors-sön, tanken var att jag och M. kanske skulle kunna åka iväg nån stans och åka bräda, i typ Åre kanske. Men så först blev Micke sjuk och förkyld så vi kunde inte komma iväg så tidigt, men har började pigga på sig så då tänkte vi åka till Sälen nu över helgen. Jag verkade klara mig fastän han var sjuk här hemma men så näääääpppppp..... när M. blev frisk så blev jag sjuk så idag var det min tur att vakna med onda halsen och snoret. Trök! 
Visst finns det mycket värre saker som kan drabba en, men hade värsta snowboardabstinensen ju. 
Nu får vi se hur många dagar det här tar och kurera då, om man har riktigt tur kanske det går att komma ut lite i helgen i alla fall.
Det var uppdateringen om läget i sjukstugan på Mormorsgatan 18 det :)

Ha en fin fredag vänner, jag ska nog dra en filt över huvudet och vila.
Kärlek! /ia

Inga kommentarer: