tisdag 1 oktober 2013

24? eller 105?

gårdagens eloge går till: ...........mig! och mina kollegor.

vi löste det, vi fixade det. som vanligt.
och kan klappa oss själva på axeln. vi kanske får en stjärna i himlen, för vill man ha belöningen i lönekuvertet har man ju helt klart valt fel bransch. tyvärr. 
inte för att jag är speciellt pengakåt. men det känns tråkigt att slita för sin arbetsgivare (Landstinget Dalarna) när det mest känns som de vill utnyttja en, utan tack och uppskattning. 

för det där att man ger allt, såklart, för patienterna och deras anhöriga, det kostar.
när jag själv inte är på fysisk-topp så kostar det en huvudvärk som gör mig yr, susig i öronen, och totalt lost i hjärnan.
däckar på soffan i nån timme efter jobbet tills Micke kommer och får lite liv och humör i mig igen. Tack. 
det är inte likt mig och det är inte så jag vill leva. det är inte så det borde vara. 

så länge den där teamkänslan finns, vi klarar det tillsammans och vi jobbar tillsammans, för varandra och för patienterna, så kanske man orkar. så länge det kommer andningspauser, lugna dagar med mycket skratt och tid så kanske vi orkar. men om vi tillslut hamnar där att vi inte hinner och orkar stötta varandra, då kommer det gå åt skogen. 

ibland önskar jag att någon av de där landstingspolitikerna kunde byta plats med mig en dag och se om de fortfarande skulle ge mig under 23.000 i månaden. jag har en 3-årig akademisk högskoleutbildning för sjutton! om de hade tyckt det var ok att jobba varann helg utan speciellt mycket ob.  variera mellan kväll, dag, natt. om det hade känts bekvämt att aldrig veta innan dagens pass om man är en för lite, om man ska hinna ta rast, om man ska kunna gå på toa om man är kissnödigjag tror faktiskt inte de hade pallat.

jag älskar mitt jobb. men vi ska inte behöva betala med vår hälsa. 


kärlek! /ia

Inga kommentarer: