torsdag 28 maj 2015

Det som är fint

Jag känner mig tacksam. För så mycket.

Den här delen av våren, den senare delen av den, försommaren, den kan man väl bara inte låta bli att älska? Solen som strålar mot mitt ansikte när jag cyklar till jobbet före halv sju på morgonen. Ljuset som fortfarande är kvar när man slutar halv tio på kvällen.

Tacksamheten för en kropp som fungerar. Som är frisk, som bär mig, som kan springa, lyfta, hoppa, jobba.

Tacksamheten för mitt jobb. Som är roligt, stimulerande, lärorikt, meningsfullt... ja som nästan varje dag får mig på gott humör, även om det såklart ibland kan vara slitigt och stressigt också. Men mina kollegor gör liksom att det känns bra ändå. De är guld värda! :)

Tacksamheten för Micke. Som gör mig glad. Som tycker om mig. Som vill vara med mig. Som värmer mig, som får mig att skratta och le. Som hittar på roliga och mysiga saker tillsammans med mig. Som gör att livet känns spännande istället för ensamt och trist. Som får mig att reflektera över vem jag är och vad jag vill, hur jag fungerar i en relation och vad jag kan förbättra för att bli den partnern jag skulle vilja vara.

Tacksamheten för min familj. Som är hel och vacker, som är frisk och välfungerande. Vilka har det egentligen så bra som vi har det? Där inga sjukdomar eller krig har förstört våran gemenskap.

Tacksamheten för mina vänner. Som förgyller mitt liv, fördjupar det, berikar det.

Tacksamheten för det liv jag lever i Sverige. Det är så oerhört privilegierat. Det är mat på bordet och varma sängar, det är jobb med lön och rättvisa villkor.Det är demokrati, fred och frihet. Det är alla världens valmöjligheter dukat på bordet. Ångestframkallande? Ja visst, i viss mån. Men framförallt ett privilegium många människor saknar.

Hej! :)

Tacksamheten till Gud. För att jag fått min mens tillbaka och fungerar som jag ska. För att jag har blivit befriad från de hemska sjukdomarna ätstörning, anorexi, hetsätning, bulimi.
Jag är tacksam för att Jesus dog på korset för min skull.
Jag är tacksam att jag är fri att vara den jag är skapad till att vara, att jag har en möjlighet att få bli den bästa versionen av mig själv.
Jag är tacksam till Gud för all den hjälp jag får att ta mig igenom vardagen. Alla banor han sopar, ja en riktig curlingförälder ibland ;)
Jag är tacksam att jag får be och gråta, klaga och skrika utan att bli dömd.
Jag är tacksam framförallt för alla de fantastiska människorna runt omkring mig som han har skapat och vars närvaro jag får njuta av.

Ibland är livet så fint så att man bara vill njuta och le. Man får ta tillvara på de stunderna och stoppa dem i hjärte-asken. Plocka fram när tiderna känns svårare.

Har du en tung dag idag? Försök plocka fram några fina minnen och tänk på när livet var snällt mot dig. Det kommer komma stunder och dagar då det är snällt igen. Jag lovar!






Kärlek! /ia

Inga kommentarer: