onsdag 20 november 2013

Indien del ett: New Delhi

tänkte jag skulle skriva och berätta lite om min resa,  för den som är intresserad, lite pö om pö sådär, fem veckor får nog inte plast i ett inlägg ;)

så, del ett:
Vi flög Stockholm - Doha - New Delhi, och kom fram kl. åtta på morgonen lokal tid. utan någon sömn under flygningen, så man kanske inte var jättepepp på en heldag i 11-miljonersstaden New Delhi.
Kaos-staden, haha. (som alla större indiska städer.)

Vi powernappade lite på förmiddagen för att orka lite sightseeing på eftermiddagen.
Bland annat besökte vi det ställe i New Delhi där Ghandi spenderade sin sista tid och också blev skjuten, den 30 januari 1948. Ghandi var ju förgrundsfiguren i Indiens kamp om att bli självständigt från Storbritannien. Ur min dagbok jag skrev på resan: 'Den mannen inspirerar mig, att göra något för världen, göra något bra med sitt liv, fast ändå i stillhet, enkelhet och bön'. Ghandi är ju en symbol för icke-våld. Precis som Jesus. 

Vi såg också India Gate, parlamentet och ett sikhtempel.



Mer ur dagboken:'Trafiken är galen! Mycket folk, mycket ljud, mycket skräp - Indien är sig likt som jag minns det.'

Andra dagen i New Delhi var också fullspäckad. Vi åkte cykel-rickshaw (indiens motsvarighet till tuk-tuk) genom Old Delhi. Också helt, helt galen trafik!
Vi besökte Delhis största moské (fick ha som en stor, lång morgonrock på oss, för att inte visa någon hy),
Vi kollade på Red Fort från utsidan... och det verkade som och jag och Frida var några av de mest populära sevärdheterna där. Det var som att vara popstjärna för en dag när man fick ställa upp och bli fotad tillsammans med indier gång på gång. Blont är exotiskt i New Delhi vet jag nu :)



Ja, vi besökte diverse tempel och sevärdheter helt enkelt. Tyvärr är ju inte jag den personen i universum som är allra mest intresserad av historia, kultur, byggnader och sånt. Då hade man nog gått på rosa moln. Mina moln var mest grå och dammiga...

New Delhi var en intressant stad att besöka, kul att känna tempot, kaoset, andan. Se hur en icke-västerländsk storstad ser ut. 
Så: Intressant? Ja. Skulle vilja besöka igen: Njejj.
:)

tyvärr, ett stort och jättetråkigt tyvärr, är ju att min kamera blev stulen under resan. med alla mina bilder :( ska få låna Fridas bilder men har inte gjort det än, så hittills får ni några av de få mobilbilder jag tog i Delhi.


kärlek! /ia

Inga kommentarer: