fredag 10 februari 2017

En helg i ett vintervackert land

Förra helgen var vi i Trysil lördag till måndag. Eller rättare sagt, vi bodde på Sälens vandrarhem mittemellan Sälen och Trysil och åkte snowboard en dag i Sälen och två dagar i Trysil.

Jag brukar ha rätt storslagna planer med sådana här helger att på kvällarna 'när man bara tar det lugnt i stugan' så ska jag hinna blogga, läsa, sy, sticka och så vidare. Det brukar sällan gå så bra, hehe. Det brukar mest bli handling, matlagning, bastu, dusch, äta och sen är man skittrött efter en hel dags åkning i backen.
Eller så tänker jag att jag ska skriva lite om helgen direkt jag kommer hem, men här sitter jag nu och det är snart en ny helg igen och det hela börjar redan kännas lite avlägset. Men det där vanliga vardagslivet kommer ju liksom emellan, igår jobbade jag nästan 16 timmar till exempel, (även om det i och för sig inte tillhör vanligheterna) så är det sällan man får till de där 'mysstunderna' med läsning, pyssel och skrivande och sånt. Men det beror väl på vad man prioriterar förstås antar jag...  

Men iallafall; det var en sån fin helg! Framförallt för att jag saknar 'riktig' vinter när det bara är slask/isigt, hårt och ovintrigt här hemma (även om jag faktiskt är himla tacksam och nöjd över att det alls är ett litet vitt täcka som omvärlden är insvept i här i Falun också. Tänk en hel vinter med bara grönt/grått utan snö alls, då hade jag blivit tokig? - eller fått en depression? )
Men så fort vi kom över landgränsen till norska sidan så vart det sådär vinterfint man bara drömmer om. De saltar ju inte vägarna lika mycket i Norge (tror jag) så istället för brunt slask längs vägarna var det en magiskt vacker vintervärld som tornade upp sig. Jag njöt. 




Och ja; sen var det skönt att vara ledig också. Och kul att åka iväg. Bra före i backarna och jätterolig brädåkning i Trysil, rolig park med lagoma små hopp även för mig, bra känsla i åkningen (det är så roligt att vara ute och 'leka' i snön och röra på sig hela dagarna) bra pistade backar, vi åt god mat och goda semlor och så vidare, bastu som värmde skönt på kvällarna, och vi spelade spel och satt framför brasan och sånt där annat klassiskt mysigt.

Sist men absolut inte minns är ju själva grejen med resandet sällskapet, det som förgyller det hela allra mest. Min fina M!
Jag vill inte försöka försköna livet här på bloggen mer än nödvändigt och visst är det så att man hemma i vardagen med stress, trötthet och vardagsliv ibland kan endera missa det där med att se och uppmärksamma varandra, missa kommunikationen, myset och att ha kul. Eller ibland till och med glida in i en tråkig ton där man mest irriterar sig på den andres personens dåliga sidor istället för att se och uppskatta allt bra som faktiskt finns. Som till exempel att båda tycker att den andre borde hjälpa till mer med hushållssysslor. Bara oss det händer va?

Så; att komma bort lite från vardagen tror jag gör alla relationer gott. I alla fall för oss. Man behöver inte ha det dåligt för att faktiskt uppskatta en helg där det är ännu bättre. Att ha lite mer tid, att inte tänka på jobb och stress, att ha kul ihop, att sova ut, att inte hela tiden stressa iväg till nästa aktivitet/jobb eller så. It makes magic.

Ja det var en fin helg!

Love u

Kärlek! /ia

Inga kommentarer: