tisdag 9 augusti 2016

Saker jag skulle vilja göra men som jag inte gör:

Del 1:

- äta mindre kött.


(Egentligen allmänt äta hälsosammare, inte som förr för att det bara är så smal som möjligt som gäller, utan för att jag vill göra det som är så bra som möjligt för min kropp, för miljön, för det etiskt mest riktiga på grund av den hemska djurhållningen)



Det skulle väl vara en enkel sak att göra egentligen, en insats och investering jag skulle vilja göra både för min egen, miljön och djurens skull. Inte så att jag direkt strävar efter att bli vegetarian på heltid men mindre kött och mer vegetariskt skulle vara något jag egentligen skulle vilja leva efter.


MEN: människan (dvs jag) är ju av sin natur ganska lat och bekväm av sig. Jag skyller lite på M, att han gärna och ofta köper och vill ha mat med kött och då liksom rättar jag mig efter det, det känns för jobbigt att göra annan mat om han redan köpt och fixat nått med kött. Sen kan jag ju tyvärr inte säga att jag ogillar kött rent smakmässigt, tycker det är ganska gott och väljer rätt ofta kött även när vegetariska alternativ finns.
Och sen har jag dålig matfantasi också. Om man var intresserad av matlagning och så och gillade att leta efter och testa nya recept så vore det kanske enklare och mer inspirerande att hitta goda vegetariska recept men tyvärr så blir det ju ofta att man kör gamla samma vanliga recept av ren rutin.



Aja, färdig babblat. Jag antar att bara jag ville tillräckligt mycket så skulle det inte vara så himla svårt med att äta mindre kött men tyvärr är det väl mer bekvämlighet, smaklökarna och stundens ingivelse som styr mina val än vad mina värderingar och etik gör. Som så mycket annat i livet finns viljan men köttet är svagt, haha.

Får väl ta en funderare på om jag iallafall kan försöka bestämma mig för, och genomföra mitt mål, så att det blir lite mindre kött (och i så fall bra kött, ekologiskt och sånt) och lite mer grönt.



Kärlek!/ ia

PS. I helgen när vi skulle äta pizza så valde jag iallafall en veggopizza. God! Ett litet steg i rätt riktning. DS.

Inga kommentarer: