torsdag 13 augusti 2015

Förväntansfull och rädd

Det här med Afrika... nu är det två veckor och två dagar tills jag åker. Knappt. Känslorna inför? Ibland är det rädsla, ibland är det spänning. Ibland panik och ibland förtröstan. Ibland ledsamt och ibland sprudlande förväntan.
Mest skräckblandad förtjusning.

Många säger 'Du är så modig!'. Jag kanske var modig, eller dumdristig, när jag ansökte, men om ni tror att jag tar det här med en klackspark så tror ni fel. Jag är väldigt nervös såklart.



Den här bilden la Maria upp på sin Instagram nyligen. Modiga Maria som ska åka till Hawaii i 15 månader(!) (och här nojar jag för två månader, hehe....) och jag tycker den var så mitt i prick. Man vet att man borde vara sprudlande förväntansfull, för man har ju valt det själv, men ju mer det närmar sig desto mer undrar man vad man har gett sig in på.

MEN.
Det känns rätt. Och det tror jag är huvudsaken och det allra viktigaste. Jag känner en förtröstan på att Gud vet vad han gör även om jag själv inte gör det. Jag hoppas jag kan ta tillvara på tiden där utan att längta hem alltför mycket.

Här är lite info som kommer från http://www.mercyships.se/, där kan man läsa lite om vad det är jag ska iväg på om man känner för det.
Lite kort om Mercy Ships:

Mercy Ships äger och driver världens största civila sjukhusfartyg, Africa Mercy, och erbjuder gratis sjukvård till de fattigaste människorna i världen. Ombord erbjuds operationer, tandvård och kvalificerad sjukvård som förvandlar en människas liv från onödigt lidande till hopp och hälsa. 
Mercy Ships har besökt över 570 hamnar i 72 länder och hjälpt drygt 2,5 miljoner människor. Mer än 1 600 volontärer från över 40 olika nationer bistår arbetet varje år.
Sverige har haft drygt 260 volontärer sedan Mercy Ships start 1978.

Mercy Ships grundades 1978 av Don och Deyon Stephens med vision att hjälpa de fattigaste. Många professioner finns ombord som kirurger, tandläkare, sjuksköterskor, sjukvårdslärare, skollärare, kockar, sjömän, ingenjörer och jordbrukare, ger av sin tid och kompetens till Mercy Ships arbete. Alla volontärer betala även för mat och husrum.

Mercy Ships syfte är att se förändringen i enskilda individer, att tjäna en människa i taget och ett land i taget. 

Fundersam... ja, hur ska det här bli egentligen? :)

Kärlek! /ia

Inga kommentarer: