lördag 28 april 2012

the boy nextdoor

-
betelfamiljen. lyckliga familjen?


För någon dag sedan skrev min vän Arvid (vi gick Betel ihop) ett väldigt tänkvärt inlägg på sin blogg. så jag var fräck att kopiera och sno, men vill tydligt framhäva att jag alltså inte är författaren bakom detta. men jag tyckte det var så bra. speglade mycket av mina egna tankar kring detta ämne. så som jag sagt flera gånger förr, varför skriva ett eget inlägg om något som någon annan redan uttryckt så bra?

så här kommer det:

OndskaNågot jag har lagt märke till är att det finns allt för många människor som lägger tid och energi på att tolka in tecken i vår värld för att på så vis bevisa onda makter, världens undergång osv. Jag har både läst skrifter och sett filmer som försöker övertyga mig om att det finns en ond makt som vill förstöra den här världen och dra ner människor i mörkret. Varje gång så slås jag av samma tanke; Det var väl inget nytt, det står i bibeln.


Men om det finns en Djävul och onda demoner som ständigt försöker förstöra vår värld, ska vi inte vara rädda? Ska vi inte göra någonting åt det? Svaret är nej.
Några bra förebilder som visar på hur man borde leva som kristen är Apostlarna. Hur gjorde de då för att tackla ondskan? De tillbad och prisade Gud, i övrigt verkar de inte har lagt så mycket fokus på det onda mer än att driva ut demoner som var i vägen för Gud. Istället fokuserade de på det goda.
Romarbrevet 8:31 "Om Gud är för oss, vem kan då vara mot oss?"


Vad tjänar det att ge ondskan uppmärksamhet och tid? Är det inte bättre att vi lägger den tiden på Gud istället?
Och vad spelar det för roll om världen går under i morgon eller om 1000 år? Jag tror inte att någon av oss människor kan förutstpå när det kommer att ske, så varför bry sig och göra sig besväret att försöka? En sak som du däremot verkligen borde bry dig om är följande; om världen skulle gå under i morgon, är du då en av de som följer med till det nya paradiset? Hur vet du det?

Ett eget tillägg också: borde vi inte varje dag leva våra liv som om morgondagen skulle vara den sista? om vi gör det, spelar det ju ingen roll om vi spekulerar i om jorden kommer leva vidare i tio dagar eller i tio tusen år. 

kärlek! /ia

1 kommentar:

Arvid sa...

Åhh vilken ära att få bli citerad på Ia's blogg :)