måndag 30 april 2012

ayo technology


jag kanske levde som om jag vore en stenåldersmänniska. ingen tv, ingen smartphone, ingen micro ens. man skulle kunna klaga, men det tänker jag INTE göra. det är ju självvalt liksom.

visst, det finns vissa saker som kan vara mindre roliga. egentligen saknar jag inte dessa saker själv, men man kan lätt bli lite utanför i samtal och sammanhang när man inte ser på en massa populära tv-serier, eller när man är den enda i ett sammanhang av umgänge som inte sitter med sin näsa nere i iphonen och spelar draw something eller wordfeud mot varandra.

men heeey, det finns massvis med fördelar. det är ju därför jag väljer att vara en ocool stenåldersmänniska. här ska ni få några positiva saker med min icke-teknik livsstil uppslängda i facet på er:
man får massa TID över. tid som vi alla tjatar om är en bristvara. ser man på tv noll timmar i veckan så får man en del tid över till annat. självklart prioriterar man som man vill men jag lägger mycket hellre min tid på träning, promenader, umgänge, läsa (att läsa och skriva blogg tar en del tid faktiskt - tid som jag gillar och uppskattar!). och om det är något man absolut vill se på tv, t.ex. sport, så kan man bli tvungen att vara social och bjuda hem sig själv till en vän - och det kan ju vara bra och bli hur trevligt som helst :)

dessutom tycker jag att man blir mindre "uppkopplingsstressad" och får ett mindre behov av att veta vad alla har för sig, att ha koll på allt precis hela tiden. shit vad glad jag är att jag inte har facebook i mobilen - jag hade blivit nördig! att i ett antal timmar varje dag "tvingas" vara frånkopplad är nog väldigt vilsamt för själen.

jag är glad att min någorlunda avhållsamhet från teknik gör att jag känner att jag har tid och lust att i princip varje dag ägna en del tid åt att läsa bibeln och att be. för det gör något gott med mig. det gör att mitt fokus vänds från mig själv, mot Gud och mot andra människor. det gör mig lite, lite mindre egoistisk. lite mer öppenhjärtad. och mycket gladare och med frid och pepp-på-livet- eld i hjärtat.
tycker man så ofta hör att vi nuförtiden inte har tid att be, tid att läsa bibeln, att vi glömmer bort för att vardagslivet kräver så mycket annat av oss. visst, så är det säkert. MEN tid handlar mycket om prioritering också. Gud kan bli en del av vardagslivet!

sist men inte minst: man sparar pengar. och ja, här är det självklart också ett eget val. många tycker säkert det är jättevärt alla pengar att skaffa massa teknikprylar som man dessutom betalar ett antal hundralappar för i månaden med abonnemang och grejer. men JAG vill hellre lägga mina pengar på andra saker. jag är glad att jag har rätt låga utgifter, att jag är utan studielån. JAG lägger mycket hellre pengarna på träningskläder och flygbiljetter, haha.
nä men seriöst, hade jag inte sparat pengar hade jag ju inte kunnat göra det jag ska göra i höst, och det är ju min djupa längtan och dröm att få resa och uppleva andra länder och kulturer, så då prioriterar jag bort teknikgrejerna. hellre några månader utomlands än en platt-tv och en iphone faktiskt om jag får välja.

och alltså: man klarar ju sig så himla bra ändå!

som sagt, det här är ju mina prioriteringar bara. men jag vill inpsirera till att bli medveten om: vad lägger du tid och pengar på? är det det du vill lägga tid och pengar på? vill du arbeta 100% och mer därtill för att ha råd att köpa rätt grejer? vill du sitta 3 timmar framför tv:n varje dag eller vill du egentligen hellre göra något annat?

och så finns det ju sånt som heter solidaritet och välgörenhet och miljö och ekologiskt handlande osv, men det kan jag tjata om i ett annat inlägg kanske ;)

kärlek! /ia.

Inga kommentarer: