tisdag 21 februari 2012

better life

-
det där om inställningen igen:
jag hade tänkt klaga lite över att vi får betala 700 spänn för att få ut vår sjuksköterskelegitimation av Socialstyrelsen (som man måste ha för att få jobba) MEN när jag tänker efter på hur det svenska skolsystemet är uppbyggt så håller jag käften. Gratis utbildning, till alla. Det är ganska unikt! Att inte behöva betala avgifter, att det inte beror på dina föräldrars ekonomi om du kan utbilda dig eller inte, det är ett fett privilegium.

Det finns rätt många feta privelegium med att vara en 2000-tals svensk faktiskt. Hur ofta tänker vi på det? Hur ofta är vi tacksamma för att vi inte blir nästintill uppätna av vägglöss om natten? typ.

jag håller käften angående semlor dagen till ära också faktiskt. ibland är det bäst att låta laddade ämnen vila. så om jag vågade mig på semmelätande eller lät det vara får bli en hemlighet:) (för de flesta)

kärlek! /ia.

Inga kommentarer: