söndag 11 december 2011

Writing a black love song for the broken hearted

-
angående förra, nedanstående inlägg ("the drugs don't work"), kom jag att tänka på en text jag skrev för något år sedan.
så den som vill läsa den mer poetiska sidan av den lite längre utläggningen jag gör nedan, varsegod, det är typ såhär jag menar:





jag har blod på mina fingrar

när tonårspojken sparkar på den som redan ligger
när pappan misshandlar sin nya fru
när vi vänder blicken från mannen på gatan
har jag blod på mina fingrar

när tonårstjejen svälter sig
när mamman dricker sin sista vodkadroppe
när barnsoldaten skjuter ihjäl de som var hans skolkamrater
har jag blod på mina fingrar

när trettonåringen tar en överdos amfetamin
när gruppvåldtäkten fullbordas
när girigheten brer ut sig över världen och polarisarna smälter
har jag blod på mina fingrar

när du skär dig i handleden
och tror att ingen ser
så får jag blod på mina fingrar
för vi har alla del i världens bortvändhet från dig


/ia 2009(?)

Inga kommentarer: