fredag 23 december 2011

vi är redan vinnare, räddade och fria.

-
Nu är nog julen här. Jullov. Ledighet.
Och det känns jättebra. Jag är ju en julnörd och älskar den här tiden, kanske framförallt tiden innan jul. Och det ska bli kul att umgås med familjen och sånt där som hör julen till….

MEN, julen är inte enkel.

Julen är inte enkel om man är rädd för mat. Julen är inte enkel om man är rädd för socker och fett. Julen är inte enkel om man är rädd för viktuppgång. Julen är inte lätt om man är rädd för känslan av hetsätning. Julen är inte lätt om man en gång varit rädd för att få bulemi. Julen är inte lätt om man tycker man måste göra sig förtjänt av att äta. Julen är inte lätt om man känner att man är en person som hur lätt som helst skulle kunna hamna i ett sockerberoende. Julen är inte lätt när meningen är att man ska sitta still och koppla av med mat när man alltid blivit orolig och rastlös av mat. Julen är inte lätt när man får mycket tid till att bara vara = mycket tid till att tänka på allt det där ”onödiga” man stoppat i sig…

Så ja, detta är verkligen en utmaning. Jo, jag känner mig mycket friskare. Jag får väldigt sällan ångest över mat numera, men har väl inte en helt avslappnad inställning heller, ännu. Jag är fortfarande inget big fan av att proppa i mig hur mycket som helst. Eller jo, när jag gör det så är det ju gott : ) finns ju hur mycket smarrigt som helst på julbordet. Tror skärgårdssill, skinkmacka och choklad måste vara mina topp tre favoriter : ) Eller rödbetssallad kanske… hmm:) eller kanske pepparkaka med ost..
Men när man knappt äter middag i vanliga fall kan det lätt bli lite för mycket av det goda med all buffémat. Som att det inte vore nog med tankarna så mår ju även min mage kasst (jag har väl misshandlat den för mycket genom åren…) så jag får ju ont och sura uppstötningar (fräsch info, jag vet! – men detta är ju en ärlighetsblogg) av all mat.

Så, jag ska försöka. Försöka äta måttligt och ha goda tankar. Ska försöka koppla av och bara njuta.
Men kommer det nått deppigt, jobbigt, negativt inlägg här nån dag framöver så är det säkert bara så att jag ätit för mycket julmat. Eller att jag tycker att jag gjort det i alla fall. Så då kan ni väl peppa mig med lite uppmuntran och säga att jag inte är den enda som äter lite mer än vad man behöver över jul…

Man får väl ta någon avgiftningsdiet i januari sen om det går helt åt skogen, haha.




Ett litet knasigt inlägg kanske. Knasigt men ärligt, sån är jag!


kärlek!

/ia.

Inga kommentarer: