onsdag 31 augusti 2011

run forrest run

-



Run to the hills, run for your lives


lördag, alltså om tre dagar, ska jag springa tjejmilen (om jag är frisk och fortfarande lever). Ett varv runt Djurgården i Stockholm, och en mil alltså. Tillsammans med Johanna.

Jag får tänka såhär: För några år sedan hade jag aldrig frivilligt anmält mig till en löpartävling. Och definitivt inte på en mil. Jag får se det som att det har varit bra att ha det här som träningsmotivation i sommar. Som att jag får åka ner till Stockholm och få en trevlig helg med en av mina allra finaste vänner. Som att jag gör det bra bara att ta mig igenom loppet. Som en rolig grej.

Men, lite såhär ser jag det också: Usch, det här kommer bli jobbigt, jag är ju inte överförtjust i att springa, eller det känns inte riktigt som min grej liksom. Det kommer bli en timmes ren plåga. Jag skulle vilje prestera, göra en hyfsat bra tid. Jag kommer kanske bli besviken om jag inte klarar mitt mål. Jag har prestationsångest.

Och för att göra det ännu värre för mig själv (nej, tänk positivt ia: för att peppa mig själv ännu mer heter det) – så tänkte jag skriva ut här vad mitt mål är. (och då kommer ju misslyckandet kännas större om jag inte klarar det för att då måste jag ju berätta det för er – men men, jag kan behöva träna på sånt med – och ska försöka vara nöjd oavsett resultat).
Så: Att springa milen på under en timme. (ja men det ska väl inte va så svårt, det fixar du ju lätt tänker ni. Nej, det tror jag inte. Kanske att jag fixar det, men inte lätt. Faktum är att de få hela milar jag sprungit i år tagit ca 70 min (visserligen i backig terräng och utan att tagit ut mig till max, men ändå…) Så under timmen känns verkligen som en utmaning.

Aja skitisamma, vem bryr sig egentligen? (Jag). Nu har jag skrivit av mig lite om prestationsångesten jag alltid får så fort nått heter tävling och tidtagning. Ska försöka njuta lite av det hela också.

Och förresten ska man vara tacksam bara att man har en frisk kropp, två ben, och tio tår så man överhuvudtaget kan gå, röra sig och springa (kanske man kan med färre eller fler än tio tår också iofs men…)¨

/ia.

Inga kommentarer: