måndag 29 augusti 2011

men det är sällsamt vackert, här kommer hösten igen. det är kallt som i stenhus, det doftar av regn.

-



2011-08-24: En österlig sjö. Ett hav. En ocean av drömmar.




Sommaren är slut. Hösten är här.

Så är iallafall inställningen i min hjärna. Idag började skolan igen, alltså är det höst. Det känns både och, lite ledsamt såklart att sommaren är slut, speciellt som det blev så lite sol&badande, och nu är det nog försent. Men det har ändå varit en bra sommar med bästa sommarjobbet någonsinn och perfekt avslutning med utomlandsresa.

Och det fina med hösten är att det alltid känns som en chans till nystart. Nya livskapitel som ska skrivas. Och nu är det ju sista terminen innan sjukssköterskelegitimationen. Galet. Spännande. Kul. Skönt. På onsdag gör jag mitt första pass på ambulansen i Falun - så håll er olycksfria de närmaste 5 veckorna kära vänner - jag vill inte komma och hämta era krossade kroppar i några bilolyckor eller så!

Och hösten kan också vara en chans till nystart när det gäller att motivera sig till förändringar som kan vara bra. Som att jag från och med idag på lite mer allvar ska försöka sockeravvänja mig. Har blivit alldeles för mycket sånt i sommar! Och nej, det innebär inte att jag helt ska sluta äta godis, fika, unna mig såna saker ibland. Eller att jag ska bli nitisk, det är bara dumt tror jag. Att jag ska hetsa för att gå ner i vikt. Däremot ska jag skärpa till mig så jag blir av med ovanan att bli sockersugen så himla ofta, så att dagar med socker blir ett undantag snarare än en regel. Och mätta min kropp med lite bättre grejer istället. Typ mat :) Låter klokt va? Wisch me good luck och hjälp gärna till genom att inte fresta godisråtan med något sockeraktigt. (och jo, det är också bulimi/hetsätningsrädslan som ska tämjas...)

Så ja, trots allt, trots att jag älskar sommaren säger jag: Välkommen fina höst!

/ia

Inga kommentarer: