söndag 3 februari 2013

om mitt stenhjärta fick bli till kött

utav den bibeltext jag läst denna vecka är det något som bränt till lite extra mycket:

'Om någon som har vad han behöver här i världen ser sin broder lida nöd men stänger sitt hjärta för honom, hur kan då Guds kärlek förbli i honom? ' 1Joh 3:17


och är det inte precis så jag (vi?) gör. ofta.

till exempel när vi struntar i och bara rusar förbi tiggarna på gatan.

det är så lätt att göra någonting enkelt till någonting svårt. det är så lätt att vi försöker bli teologer istället för att försöka följa Jesus. 
det står ju där, svart på vitt, hur enkelt som helst, att vi inte ska stänga våra hjärtan för de som lider nöd.

men istället vill vi reda ut och förklara. söka kunskap istället för att försöka få ett ödmjukt hjärta. vi (också jag!) är bra på att hitta förklaringar och ursäkter såsom: 'Hur vet jag att uteliggaren inte köper sprit för pengarna'. Eller 'människor borde inte vara så fattiga att de behöver tigga i ett land som Sverige - då har de gjort något så att de får skylla sig själva' eller 'vi har ju ett socialt skyddsnät i Sverige, med soc, försäkringskassa osv osv, alltså är det staten som borde ta hand om dessa människor'

Men tills dess då? Tills staten har tagit hand om dem? Till dem som inte klarar av att leva under det sociala skyddsnätet? Till de som är så fast i sitt alkoholmissbruk att de inte klarar av att köpa något annat än alkohol för pengarna, för att bedöva abstinensen och hungern och ångesten...?


jag får ont i hjärtat och jag skäms varje gång jag, med alla mina pengar, kläder, prylar, jag med min enorma frihet att göra vad jag vill med mitt liv, vänder bort blicken från dem som är fast. fast i skit och elände. när jag blir hård och kylig och fäster blicken rakt fram och inte låtsas se....

... ja då skäms jag.
skäms över att kalla mig kristen.

för det är ju så himla enkelt. egentligen.

vi ska inte stänga våra hjärtan för dem som lider nöd.
om vi har två skjortor ska vi dela med oss åt dem som ingen har. 
ge åt dem som ber dig.

det står så.
enkelt.

vi gör det svårt.
putsar lite mer på vårat ego. egot vi inte ens låtsas om och erkänner att vi har.

gulleplutten jag fick träffa igår
kärlek! /ia

Inga kommentarer: