torsdag 14 februari 2013

klok-orden


nu när jag tycker att jag har lite dålig tid att blogga så är det ju dumt att försöka skriva något själv det någon annan uttrycker helt klockrent. Så jag citerar Hanna /Tant Ruth och hoppas det är ok?

'Att ha en relation med Gud (alltså inte bara tro att han finns utan då du också vill leva tillsammans med Gud i vardagen) och inte läsa Bibeln är som att ha en kompis som jag inte vet någonting om. Vår relation och våra samtal går endast ut på hur jag mår och vem jag är. Jag har egentligen ingen aning om vad den andre vill säga eller ens vem personen är på djupet. Genom att läsa Bibeln lär du dig om vem Gud är, vad han tycker, hur han reagerar och vilka råd och önskningar han vill ge dig. Genom att läsa Bibeln varje dag, lär du känna Gud. Då har du inte bara kunskap om vem och hur han är, då vet du. Du vet vem han är och du känner honom. Bibeln blir det enklaste och säkraste sättet att höra Guds röst på.'

hej vad bra skrivet tycker jag!

jag känner mig inte tvingad till att läsa bibeln för att jag är kristen. Jag VILL läsa Bibeln, för jag VET att det gör något bra med mig. Korrigerar mig när jag är ute på villovägar. Gör att jag får en bättre människosyn. Gör att jag vill vara generös mot de fattiga. Gör att jag blir peppad till att älska människor istället för att skåda mig själv i naveln
Försöker att bibeln ska vara en del av mitt dagliga bröd, att det skall vara lika viktigt och självklart som att äta frukost, för att få en bra start på dagen. För att orka och bli balanserad/fokuserad på rätt saker. 

kärlek! /ia

Inga kommentarer: