fredag 2 november 2012

nar lammet onskar att hon var ett lejon


man far bli arg ibland. speciellt om man blir arg pa ratt saker.
en sak som gor mig arg, har i indien och hemma i sverige ocksa, ar manniskor som inte kan plocka upp sitt skrap efter sig. (en petitess kanske bland alla orattvisor har i varlden, men att jag blir sa arg pa det har pa campen beror pa att jag tycker att det handlar om attityder, attityder som ar helt felaktiga. nu ska jag forklara varfor:)

har pa campen ar det tankt att alla diskar sin egen disk, stadar sina egna rum, plockar ihop efter sig, osv. det ar ju liksom inget hotell vi bor pa, utan mer som ett kollektiv.
dock finns det en kille har, han kanske ar i ca 15-ars aldern, som verkar ha som arbetsuppgift att hjalpa till, plocka ihop, stada, diverse smasaker...

MEN jag skams, over mig sjalv och de andra har, som alla ar vuxna manniskor, nar det hela tiden lamnas odiskad disk i 'uppehallsrummet', nar det ligger skrap overallt efter att vi spenderat en kvall dar. som han far plocka upp.
haromdagen firade vi lite halloween har, hade en lagerbrasa osv. jattemysigt! en del personer drack, och morgonen darpa nar jag var uppe ganska tidigt gjorde det sa ont i hjartat nar jag ser den indiska 15-aringen som far plocka ihop alla olflaskor och askfat efter oss, sa forbannat bortskamda, vasterlanningar. jag skamms, som sagt! det befaster liksom den dar langt tillbaka historiska grejen att de morka ar 'slavar' at de vita. i mitt hjarta kanns det sa iallafall.
och jag undrar vad indierna tanker om oss nar vi vita, vuxna, manniskor kommer hit och inte ens kan plocka upp efter oss sjalva...

ibland tanker jag att jag inte ska ta hand om andra manniskors disk och skrap for att de ska lara sig att plocka upp efter sig sjalva.. men jag tror att vissa manniskor aldrig lar sig...? och jag VET ju att om jag inte hjalper till att plocka upp sa ar det iallafall inte de manniskor som skraper ner som kommer fa gora det, utan den indiska personalen har.
sa for att skammas lite mindre, forsoka radda varat anseende, mitt eget skinn (sa egentliegn ar det ju en ganska sjalvisk orsak )diskar jag med gladje andras disk, plockar ihop skrap osv.

men skammes ta me ***! hur svart kan det vara att slanga godispapper i en papperskorg istallet for pa golvet.
grrr!

karlek, speciellt till alla manniskor som har ansvar nog att plocka upp sitt skrap! haha
/ordningspolisen ia (fast jag sager saklart inte natt till nagon, det ar jag for feg for. suck!)

1 kommentar:

Jocke sa...

Sätt upp en skylt som det står: Din mamma jobbar inte här. Ett litet tips där som GARANTERAT kommer funka.