måndag 1 oktober 2012

far, jag kunde visst fa upp min kokosnot...


















okej. jag kanner mig tom i huvudet som en kokkosnot och kommer inte pa nagot alls att skriva aven fast det hander en massa saker hela tiden. men man orkar nastan inte ta in allt. man blir avtrubbad.

dessutom ar internet har till och med mer kokkosnot-aktigt an vad min hjarna ar, sa det tar aratal att lagga upp bilder, annars hade jag ju atminstonde kunna bjussat pa lite sadant.

men en sak kommer jag ihag att jag tankt pa att jag ska skriva: jag tycker det ar sa trakigt nar folk varlden over forsoker ta efter oss vasterlanningar som om vi vore normen for hur man ska se ut och leva. t.ex. : kvinnorna i slumomradet vi ar i bar alla klassiska, traditionella indiska klader, dvs, sari. i variernade lyxighet och kvalite. men anda: sa snyggt och vackert! for det ar ju dem, deras kultur.

men nar man ar bland lite mer valbargade indier, t.ex. batkryssningen vi var pa, da bar nastan alla jeans och t-shirt/linne. och det ar sa trakigt tycker jag! det ar ju mycket finare med dessa farggranna saris, massa smycken osv.
varfor vill vi alla vara lika? mainstream? varfor inte vara mer man om sin kultur, bevara det som ar speciellt, unikt? (typ som att vi borde aterga till att kla oss i folkdrakt, det ar ju assnyggt! )

allt ar bra med mig, imorn ar vi lediga, igen, for da ar det en helgdag har for att man firar Mahatma Ghandis fodelsedag. Tack kara du, Mahatma! :)

karlek! /ia

Inga kommentarer: