söndag 14 oktober 2012

en tid av ljus


jag citerar gardagens dagbok for att ni ska fa en liten inblick i hur mina tankar gar:

Ska jag ha daligt samvete for att jag mar bra? Ar jag fjantig att jag gor san stor grej av detta valmaende? Har sadana stora tankar om livet. Kommer jag angra mig den nar den dagen kommer nar jag mar skit?
Tjanar jag inte Gud pa ratt satt nar jag njuter sa mycket av den har resan? Ar jag kristen pa fel satt nar jag inte kanner att jag lider for min tro? Ar det hogmod att tanka: "mina hundar ar over, jag vet nu vad det innebar att ma daligt, men det ar min tur nu, min tur att ma bra och ha 'the time of my life'.
Jag ar lite radd for lidande, radd for att ma daligt. for jag vet alltfor val hur det kanns. Det ar sa underbart skont att ma bra - sa jag skulle vilja ha det sa hela tiden. Jag VILL INTE tillbaka i ensamhet, angest, sjalvdestruktiva tankar och handlingar osv. 
Kanske ar meningen med denna underbara tid (aven till viss del senaste aret innan avresan till indien ocksa) att jag ska lara mig vad jag mar bra av (t.ex. att vara nara andra manniskor), sa att jag i fortsattningen sjalv kan ta aktiva beslut och val for att bevara valmaendet. 

Kanske ar tanken att du Gud, kan anvanda det faktum att jag numera vet hur det ar bade att ma valdigt bra och att ma valdigt daligt. Och tack for de daliga erfarenheterna ocksa pa nagot vis - det har ju utvecklat mig, lart mig saker samt gor att jag uppskattar detta fina livet annu mer. 

Tack Jesus att jag far vara med om detta valmaendet anda ut i fingerspetsarna. Tack for solen, varmen och att jag kanner mig ok med mig sjalv. Tack for manniskorna har. Tack for att du lovat att inte utsatta oss for storra provningar an vi klarar av - och att det faktiskt kanns som jag kommit ut 'pa andra sidan' fran en av mitt livs storsta provning (att bli fri fran atstorningarna)  Tack for att du VILL att vi ska ma bra, gladjas och darmed lovprisa dig, livet, manniskorna och jorden som du har skapat. TAck for att du delvis, i en standigt pagaende process, faktiskt forvandlat mig till en manniska som ar lite mer generos, positiv, lattsam och mindre sjalvcentrerad an tidigare. TAck att jag lart mig att tycka om och ha hjarta for andra manniskor. TAck att jag numera har vett att uppskatta livet. TAck att jag vaxt upp och vaxt ifran sa mycket av det som var daligt i mitt liv.

amen och karlek! /ia

1 kommentar:

Mamma sa...

Jag mår så bra av att höra att du mår bra...kraam <3