måndag 6 juli 2009

måndag 6 juli

Ibland känns det som vi (människor) bara går runt och väntar. På det perfekta livet. Vi går i någon sorts förväntan att sen, sen ska ja leva. Sen ska ja må bra. Sen ska livet bli fantastiskt. Bara jag har utbildat mig och fått det perfekta jobbet. Bara jag får så mycket pengar så jag kan köpa den där bilen och villan och hunden. Bara jag tränat så att jag får den perfekta kroppen. Bara drömprinsen kommer ridande på sin vita häst. DÅ ska jag bli lycklig…
Men till dess då? Är vi inte ganska dåliga på att ta vara på den dag som är? Men faktiskt är det ju bara just idag som jag kan vara helt säker på att jag finns här och lever. Morgondagen vet jag inget om.

Och jag vill leva nu, innan jag utbildat mig och har nått välbetalt jobb (vilket ja ju aldrig lär få så länge man jobbar som sjusköterska i alla fall, tyvärr). Jag vill vara lycklig utan en massa pengar. Jag vill acceptera min kropp här och nu, för hur mycket man än tränar och håller på så blir man aldrig riktigt nöjd. Jag vill gilla mitt liv utan någon fantastisk pojkvän som ska komma och lägga ett romantiskt skimmer över hela tillvaron.

Carpe diem – uttjatad klyscha. Jo visst. Men kanske har en bra poäng ändå.
Och bara för att man försöker fånga dagen och leva här och nu behöver det inte betyda att man kutar runt och försöker uppleva så mycket som möjligt och tillfredställa sig själv i största möjliga mån och sen skiter i om man kör över andra på vägen. Utan mer att man tar vara på sig själv och på de människor man har omkring sig, tacksam för den tid man fått.

Enkelt? Nä. Det har ja inte påstått. Men jag är tacksam att jag kommit en bit på väg. Och är nöjd med att vara en o-rik, o-utbildad singel. Jag tänker inte vänta på "att livet ska börja". Livet har pågått i snart 21 år och jag har lärt mig massor och ser fram emot att få ännu fler livserfarenheter. Och är man nöjd med det man har här och nu tror jag också att det är lättare att öppna sig för de nya möjligheter som dyker upp på vägen. Om man inte stirrar sig blind på hur man ska tjäna mest pengar, bli framgångsrik, hitta nån drömpartner så tror ja allt plötsligt kan finnas där framför en, bara för att man inte springer runt och letar så mycket.
Det inte alltid är lätt att ta vara på tiden och tänka positivt när vissa dumma tankar envist vill bita sig fast. Men man kan påminna sig själv. Och försöka…

"Gud
du som ser vår längtan
vår kamp
vår förvirring
vägled oss
och låt oss se med nya ögon.
Dina ögon.
Amen"


Jaha, där kom en moralpredikan på en måndag, präktigt värre ; ) Nä men det är ju bara mina små funderingar och tankar och tilltalar de inte så är det bara att låta det flyga in genom ena örat och ut genom andra. Det brukar ju va lätt att göra så : )

Kram / Ia.

Inga kommentarer: