söndag 12 maj 2013

jag kan inte reglerna i spelet

Är ju lite inne på det här med Astrid Lindgren-citat just nu. eller framförallt Bröderna Lejonhjärta. tycker det är en vacker och klok film. lite läskig, haha.

Skorpan säger såhär till Orvar när Jonathan inte vill vara med och kriga mot Tengils soldater:


"’Men jag kan inte döda någon’, sa Jonatan, ’det vet du, Orvar!’ […] ’Om alla vore som du’, sa Orvar, ’då skulle ju ondskan få regera i all evinnerlighet!’ Men då sa jag att om alla vore som Jonatan, så skulle det inte finnas någon ondska."


vackert.
och så tänker jag med.

man pratar om att Sverige måste rusta upp sitt försvar osv osv. men heey.... har det inte alltid varit så att våld föder våld?
om inga fler vapen tillverkades, om inga fler soldater utbildades, om inga fler människor valde våld... så skulle krigen ju dö ut tillslut.

jo, jag är naiv. och ja, det är en utopi. (och nej, jag är inte superinsatt)

MEN, det var ju i upprustningstider som 1:a världskriget bröt ut. länder kände sig hotade av varandra.
nu upprustas det med kärnvapen från olika håll i världen.
det är läskigt. 

men jag tror INTE att svaret är mer upprustning från annat håll. mer våld. mer vapen. mer krig.

jag tycker Sverige borde ägna sig åt något annat än vapenindustri. jag tycker det är skamligt, av Sverige, när ett land som Sydafrika lägger massvis med pengar på att köpa svenska stridsflyg när det är ett land i kris, ekonomiskt, brottslighet osv. när barn svälter, och så köper man stridsflyg för pengarna. svensk-tillverkade. usch! 


jag tror på mer kärlek. mer snälla människor som aldrig skulle tänka sig att döda en annan människa.
inte fler vapen och fler krig.


lite mer broderlighet och systerlighet tack! färre maktgalna muppar!


kärlek! /ia

Inga kommentarer: