onsdag 15 maj 2013

i tveksamhetens tid, i frågornas land




förra veckan gjorde jag (vi) en bra grej.

jag har ju mycket funderingar och tankar och så. som ni som känner mig och läser den här bloggen säkert märkt.

en sak som jag ju, (naturligt eftersom det är väldigt väldigt viktigt för mig, ) funderar mycket på är ju saker som har med Gud, tro, Jesus, kristendom, kyrka, församling, samhälle, bibel/bibelsyn och sånt att göra.

det kan verkligen få mitt huvud att glöda. ibland på ett bra och givande sätt, med pepp och så, men ibland också lite fööör mycket tankar. det kan bli jobbigt, man blir trött och vet inte vad som är rätt och fel och kanske dömer sig själv för hårt eller inte bryr sig alls om vad som kanske är Guds vilja. 

är det ju bra att inte bara älta tankarna för sig själv. utan ventilera dem med någon, gärna någon som man kanske tror och litar på har bra svar. eller som man liksom vet är påläst och nära Gud och klok och så.

och det finns ju folk som har som jobb att förmedla Guds ord. som har avsatt tid till att läsa Bibeln och be. sådana som jobbar i kyrkan/församlingen borde ju ha lite insikt i hur den fungerar. de brukar vara pålitliga. och pålästa. pastorer.

och jag känner en sån som jag verkligen litar på. eftersom han också är min vän. och bland de ödmjukaste (viktigaste egenskapen ever??) människorna jag vet.

så jag ställde mina frågor till honom.

och vi hade ett bra samtal.
det var bra, för jag var inte rädd att bli dömd.

fick lufta mina funderingar kring svåra frågor.

Livsstil. Kriterier för medlemskap i församlingen. Uteslutning. Alkohol och homosexualitet och kyrka och bibelsyn.
Samboskap och sex.
Och samhälle och bibeln. Varför vissa frågor tycks vara så viktiga och andra glöms bort. varför vissa 'bud' tycks vara livsviktiga att följa och andra struntar man i. om man måste tycka lika som sin församling för att få  vara med. 

kanske jag kan skriva nått inlägg om min syn på någon av alla dessa stora frågor.

men poängen var denna: älta inte dina funderingar med endast din egen hjärna som sällskap.

Lufta dem med någon.
Kanske inte din bästis.
Utan någon som du vet har kunskap. som du litar på. som är nära Guds hjärta. 

FETT BRA OCH VÄRT.


Och nu vill jag önska dig en bra dag, jag drar till Baggbo! :) 
Kärlek! /ia

Inga kommentarer: