onsdag 24 februari 2016

Nyhetshaj?

Hej vänner.
Jag vet inte hur det är med er, brukar ni se på nyheterna? Jag har ju egentligen ingen tv och därmed har man ju inte det problemet/den vanan att tv:n står och går hela kvällen, men jag försöker ändå klämma in lite nyheter varje dag.

Vet att många kan tycka att det är läskigt/deprimerande/ledsamt/tråkigt och så att kolla nyheter för att det händer så mycket hemskheter i världen. Det kan jag hålla med om och jag försöker själv att inte grotta ner mig alltför mycket i olika världspolitiska frågor, då skulle man kanske bli helt knäpp tillslut? Eller ledsen och bitter åtminstone.
Men däremot kan jag tycka att vi faktiskt som medmänniskor och som befolkning av den här jorden kan ha ett ansvar att veta lite grann vad som händer längre bort än vad vår näsa sträcker sig. Även om det är jobbigt att t.ex. se lidande barn så är det ju en verklighet som finns där vare sig vi väljer att bry oss om den eller inte. Den finns där lika mycket om vi blundar, och att blunda löser ju inte många problem mer än att vi själva slipper ta in eländet, slipper obehag, slipper känna jobbiga känslor, slipper ta ställning.

Så det jag försöker göra, och som är den här dagens lilla tips till andra, är att se/lyssna på en kort nyhetssändning varje dag. Man behöver ju inte sitta bänkad en hel timma kl 21 när Aktuellt kör sitt långa program med massa fördjupningar. Men både på t.ex SR och SVT så har de ju fem-tio minuters korta nyhetssändningar och jag brukar försöka lyssna på en sån varje dag för att få en liten uppfattning av vad som händer i världen. Då håller man sig ju skapligt uppdaterad och kan få en liiiiten dos världslidande att fundera på och grubbla lite på under dagen.

Nu är kanske det här lätt för mig att säga som är skapligt intresserad av sånt här som samhälle, nyheter, världen och sånt, men jag tänker ändå att det kan vara ett tips för den som liksom inte är värsta nyhetshajen men att det ändå kan vara bra, och faktiskt i någon sorts respekt för de människor som lider världen över, att ta in en lightdos av vad som händer.


Ja, det vara nog bara det jag ville säga såhär, ett litet tips i den sena onsdagskvällen.







Kärlek! /ia

Inga kommentarer: