fredag 27 september 2013

håll om mig, nånting hotar kväva mig

ur ett brev jag nyss skrev till någon som ville ha råd hur man kommer ifrån ångesten när man är på väg ur en ätstörning. mitt svar, inte vetenskapligt bevisat eller sant, men min upplevelse...

"....när jag började äta igen efter att ha gått ner ca 12 kg gick jag också upp ca 10 kg på bara nån månad. Helt naturligt! (men ganska jobbigt....) Men kroppen är ju liksom inställd på svält och tar åt sig allt den får sådär i början och EGENTLIGEN är ju det bara bra eftersom det är när man går upp i vikt som kroppen och hjärnan har en chans att börja må bra igen. 
Ta vara och tänk på de positiva sidorna av viktuppgången: att du orkar, att du kan vara glad, att du kan fokusera på andra saker än mat, att du inte alltid är hungrig, trött och fryser, att du blir på bättre humör och orkar vara med människor. Tänk på vilket liv du vill leva och vem du vill vara, och då kanske de där kilona får vara värt det.


sånt jag kan äta nu

Vad kul att du får träna lite igen! försök tänka på att träna för att det är kul, för att du mår bra av det, för att det är bra för kroppen, inte för att bli smal.
En sak som det tog lång tid för mig att lära mig är att man MÅSTE äta ordentligt (ofta mer än man tror) efter träning för att man ska bygga upp kroppen och inte bryta ner den. Om du äter ordentligt efter träning så byggs musklerna upp och de hjälper i sin tur dig att ha en bra förbränning även när du inte tränar. 
Jag har också på senare tid märkt en häftig sak: om man äter ordentligt så ökar förbränningen och man blir INTE tjock. Länge åt jag bara typ sallader, omelett och såna saker och var rädd för kolhydrater, 'riktig' varm mat osv, för jag trodde det skulle göra mig tjock. Och jag trodde jag måste träna 5-6 dagar i veckan för att inte bli tjock. Men så är det INTE! 

Sen jag träffade Mikael så har vi börjat laga 'riktig' mat tillsammans, mycket pasta, en hel del fett i maten, ibland käkar vi pizza/hamburgare och godis och sånt, och jag tränar inte lika ofta längre. 
MEN kroppen klarar det! Den inser att den inte är i svält så att den inte behöver spara alla kalorier utan man förbränner dem.
Men den där första viktuppgången är jobbig, jag vet! Men det är lika bra att få det gjort snabbt. Ät ordentligt, var med människor som gör dig glad. 
Försök att inte vara ensam de där gångerna ångesten gör att du vill göra illa dig själv. 

Många tjejer är ju rädda för styrketräning för att de tror att de ska bli stora och 'biffiga'. Men det tycker jag inte man ska vara, muskler gör ju att man förbränner mer. Träna det du tycker är kul, inte sådant du får ångest av. "

yes. min story, mina tips. hoppas nån kan ta åt sig av något.

sånt som gjort mig frisk:



kärlek! /ia

Inga kommentarer: